Nakupovalni listič
Se vam je kdaj zgodilo, da ste
prišli z malčkom v trgovino, upajoč da bosta hitro nakupila, kar potrebujeta,
pa se je zgodilo čisto drugače. Mali je začel divjati po trgovini med
nakupovalnimi policami, se zaletavati v vozičke in živčno vreščati: »Jaz bi šel
raje domov!« Ali pa je nakupovanje še nekako prestal, zalomilo pa se je v dolgi
vrsti pri blagajni, kjer je jokal, kaj vse bi še rad imel. Ker mu niste
ustregli, se je vrgel ob tla in cepetal z nogami.
Kaj narediti? NE JEZITE SE NANJ!
Pomislite kako je lahko dolga pot
po nakupovalnem centru neznosna, za majhnega otroka brez zaposlitve.
Nakupovanje je zanj dolgočasno in utrudljivo, kar sproži zelo težavno vedenje.
Za starše je to huda preizkušnja, otrokovo vedenje je neprijetno za njih in za
vso okolico. Tudi otrok občuti stroge in očitajoče poglede ostalih
nakupovalcev, kar ga še dodatno vznemirja. Ob takem stresnem nakupovanju se
raje odločite: »Naslednjič bom ukrepala/ukrepal drugače!«.
Predlagam vam, da se odločite, da
počneta z otrokom drugič nakup skupaj. Za malo starejše otroke lahko uporabite
igro »prvak nakupovanja«. Pravila igre so takšna: Otroku na uho zašepetam
stvar, ki jo želim kupiti. Ta jo poišče in prinese v voziček. Nato mu zašepetam
ime druge stvari in postopek ponoviva.
Ko bo prinesel vse stvari bo dobil malo nagrado, ker je bil prvak nakupovanj.
Mene pa je navdušila resnično
ustvarjalna različica igre katero se je domislila Jo Frost in se jo je mogoče
igrati z otroki v supermarketu. Na začetku nakupovanja otrokom razdelite
kartončke s slikami živil, ki jih morajo najti. Lov na zaklad, namesto
dolgočasnega nakupovanja, se lahko začne! Moja odrasla hčerka mi je pomagala in
svojemu bratcu izdelala en tak kartonček (glej sliko). Poiskusite še vi!
Psiholog Eric Berne je prvi opredelil
vse tri vrste psihološke lakote pri človeku (po vzpodbudi, priznanju in
strukturi). Ugotovljal je, da pomanjkanje potešitve vsake od psiholoških lakot
vodi v čustveno neuravnovešenost, ta pa dologoročno lahko vodi v mentalno ali
telesno bolezen.
Lakoto po vzpodbudi čutimo,
ko je vzpodbud premalo. Takrat možgani trpijo. Pogosto otrok sam povzroči vznemirljivo dogajanje, če mu tega ne nudimo
mi. Pomanjkanje vzpodbudb možgani zaznajo kot stres. Zaradi takšnega kemičnega
stanja v možganih se človek ne počuti dobro in je pripravljen storiti nekaj,
kar bo povečalo njegovo vzburjenost. Odrasli naprimer prižgejo radio ali
cigareto, otroci pa začnejo vreščati in dirjati naokoli. Zavedati se moramo, da
imajo otroci na voljo manj izraznih možnosti kot odrasli in se zato odločijo za
agresivno, hrupno ali destruktivno vzpodbudo. Za otroka je izjemno stresno, če mora sedeti ali stati pri miru in nima
kaj početi! Naslednja psihološka lakota je lakota po priznanju. Vsi
ljudje potrebujemo pozornost. Lahko bi rekli: »Če imam vpliv, vem da bivam«.Otrok,
ki nima vpliva na svoje starše z lepim vedenjem, skuša vplivati nanje z grdim vedenjem. Kajti
težavno vedenje, katerega razlog je lakota po priznanju, je lahko v prevedenem
smislu notranji krik :» Prosim, ne prezrite me!«. Otrok je zadovoljen celo z
jeznim odzivom staršev, ker hrepeni samo po odzivu. In nenazadnje še psihološka
lakota po strukturi. Z besedo struktura označujemo način življenja po
pravilih in zakonih. Kadar odraslim manjka struktura postanejo depresivni,
anksiozni, jezni, ne morejo se na nekaj osredotočiti in izgubijo smisel za neko
početje. Civilizacija bi brez strukture, torej brez pravil in zakonov razpadla.
Otroci potrebujejo jasna pravila obnašanja. Vedeti morajo kaj je prav in kaj
ne. Držati se pravil je za otroka v določenih okoliščinah pogosto zelo težavno.
Pomagamo jim lahko tako, da dolgočasno dogajanje spremenimo v igro.
Viri: Znanost o vzgoji ,Margot
Sunderland, DIDAKTA, 2010, ponatis